Information om nya Telia-routrar och TV-box och uthämtning 2022-10-30

Bostadsrättsinnehavare i Brf Åkerbäret!

Nya Telia-routrar och TV-box

Förra styrelsen omförhandlade internet och Kabel-TV avtalet med Telia, vilket innebären ökning från 100 Mbits till 1000 Mbits. För att få tillgång till detta behöver vi nya, snabbare routrar och Kabel-TV boxar. Dessa har nu mottagits kommer att delas ut vid följande 3 tillfällen:

Söndagen 6 Nov kl 09.00 – 11.00.

Tisdagen 8 Nov kl 19.00 – 21.00.

Torsdagen 17 Nov kl 20.00 – 21.30.

Plats: Bostadsrättsföreningens lokal på Järva skjutbaneväg 33B

Kabel-TV boxen är en Android-baserad box där det bland annat går att installera olika appar, Internet routern har stöd för en standard som heter Wifi 6 vilket gör den trådlösa kommunikationen mycket snabbare än med tidigare router, vilket i praktiken innebär snabbare trådlös internetuppkoppling. Hastigheten från routern är fortsatt den samma, dvs 1000 Mbit, men den trådlösa kommunikationen går betydligt snabbare.

Både Kabel-TV boxen och Internet routern tillhör bostadsrätten, och skall vid flytt lämnas till nästa bostadsrättsinnehavare. För att öka incitamentet att hämta ut de nya boxarna, och vis från tidigare uthämtningar har styrelsen beslutat att ta ut en avgift för de som inte hämtar ut den nya Internet routern och Kabel-TV boxen om 200 kr.

Vid uthämtning lämnas utrustningen ut till bostadsrättsinnehavaren mot uppvisande av giltig legitimation.

Julgran på gården

Styrelsen har beslutat att på samma sätt som i fjol beställa en julgran på innegården för ökad trivsel. Denna kommer att monteras i början av december, och tas bort i Januari.

Föreningens ekonomi

Styrelsen har med tanke på ökad inflation och ökade räntor sett över ekonomin, som fortsatt ser god ut för föreningen tack vare att vi har en stor del bundna lån. Föreningen har också tack vare av förutseende tidigare styrelse ett bundet elavtal som stäcker sig fram till feb 2024, där vi betalar 37 öre/kWh.Det gör att det inte planeras några avgiftshöjningar.

För att vi ska kunna hålla ner kostnaderna behöver vi hjälpas åt med att i möjligaste mån:

  • : Vi kommer sänka värmen något i gemensamma utrymmen, som cykelförråd, källarförråd m.m. och skulle vilja be er att inte ändra på termostater (förändring av temperaturen i bostadsrätterna kommer inte att ske utan endast i gemensamma utrymmen).
  • : När det gäller de som laddar elbilar har vi ett elnätsavtal som innebär att Vattenfall tar ut en förhöjd elöverföringsavgift under vardagar klockan 06:00-22:00 månaderna november-mars. Vi skulle vilja uppmana alla elbilsladdare att ställa in så att laddning sker under tiden 22.00-06.00. På detta sätt sparar föreningen och vi kan fortsätta hålla låg extrakostnad för elladdplatserna.

Förändrad avgift vid byte av parkeringsplatser

Som nämnts tidigare har styrelsen sett över föreningens intäkter och utgifter. Det har visat sig att den avgift som vi tagit ut för att byta parkeringsplats inom samma parkeringskategori inte har täckt föreningens kostnader till den ekonomiska förvaltaren (Nabo). Med denna bakgrund har styrelsen beslutat att höja avgiften för byte av parkeringsplats inom samma kategori till 400 kr per byte från och med 1 december.

Elparkeringsplatser

Föreningen har 40 st elparkeringsplatser i garaget. 31 av dessa är uthyrda som elparkeringsplatser, och 9 av dessa hyrs av medlemmar som har dessa platser som vanlig parkeringsplats. Är det någon av dessa som kan tänka sig att byta parkeringsplats till en icke elparkeringsplats, så ombedes ni kontakta styrelsen via mail. Det tas självklart inte ut någon kostnad för att byta plats, för att frigöra elplatser, och vi har tidigare skickat ut ett erbjudande om en (1) mån gratis parkerings vid byte, som fortfarande gäller.

Om vi inte på frivillig väg lyckas frigöra platser till de medlemmar som står på kö för elplatser, kan nästa steg bli att med hjälp av en paragraf i parkeringsavtalen om “särskilda skäl” anvisa en ny parkeringsplats.

Mail till styrelsen

Vi skulle vilja be er alla om att när ni mailar till styrelsen, så skriv tydligt i rubriken vad frågan gäller, och om ni har frågor om olika områden, skicka gärna dessa i separata mail för att underlätta vår handläggning, då det är olika personer som handlägger olika frågetyper. T.ex. fråga inte om bygglov i ett mail med rubriken parkering m.m.

Har ni inte fått detta nyhetsbrev?

Våra utskick sker elektroniskt och det är därför viktigt att ni har anmält mailadress både till Nabo (www.nabo.se) och SmartBrf (www.brfakerbaret1.se). Det är SmartBrf vi kommer att använda för utskicken av information. Se till att ni har registrerat er mail där för att få infobreven. För att registrera er gå in på hemsidan (www.brfakerbaret1.se). Klicka på Medlemmar, sen på ”Logga in” och välj “Registrera” och fyll i uppgifterna.